Często słyszeliśmy w filmach akcji i kryminalnych frazę „911 What is your emergency?” U nas od niedawna stosujemy numer alarmowy 112, dzięki któremu możemy dodzwonić, by wezwać straż pożarną, pogotowie ratunkowe i policje.
Niestety nadal istnieje bardzo dużo nadużyć wykonywania połączeń pod numer alarmowy „112” Podczas obciążenia linii, musimy pamiętać o tym, że w tym samym czasie, ktoś inny czeka, by móc zgłosić poważny wypadek.
Bardzo często słyszymy w radiu, telewizji, czy oglądamy w Internecie filmy, w których ktoś dzwoni na 11, bo ma tylko dwie kreski na aparacie albo nie wie, gdzie kupić znaczek. Takie zajmowanie połączenia naraża innych na niebezpieczeństwo. Dyspozytor pracujący na linii, musi również wykazać się cierpliwością, skrupulatnością i musi umieć działać szybko.
Wydawać, by się mogło, że nie jest to praca trudna, jednak aby ją dostać, trzeba spełnić określone kryteria. Posiadać wykształcenie minimum średnie oraz w stopniu komunikatywnym znać jeden język obcy.
To jednak nie koniec listy wymagań. Kandydat musi ukończyć szkolenie operatorów numerów alarmowych, zdać egzamin z części teoretycznej i praktycznej, a na koniec musi posiadać ważny certyfikat operatora numerów alarmowych. Szkolenia obejmują szeroką tematykę: organizacja i działanie systemu powiadamiania ratunkowego, zadania i struktura systemu powiadamiania ratunkowego, procedury odbioru zgłoszeń alarmowych, urządzenia techniczne i systemy teleinformatyczne służące do wspomagania działań ratowniczych, czy zadania i zasady działania służb ratunkowych. Spora część kandydatów, nie przechodzi egzaminów i bywa, że etaty w 112 cały czas są wolne. To bardzo odpowiedzialna praca i dyżur 24/7 i potrzebni do pracy cały rok. Często muszą podejmować trudne decyzje i zmagać się z trudnymi dla psychiki pacjentami po drugiej stronie słuchawki.
Jednak czy i my potrafimy z infolinii korzystać? Czy wiemy jak się zachować w sytuacji zagrożenie życia? Przede wszystkim należy jak tylko to możliwe zachować spokój lub jeśli to niemożliwe poprosić inną osobę, by wykonała połączenie. Jeśli jednak czujemy się na siłach, to należy w sposób spokojny przekazać dyspozytorowi niezbędne informacje:
1. Przedstawić się.
2. Opisać zdarzenie, możliwie jak najkrócej i jak najdokładniej.
3. Podać miejsce zdarzenia – lokalizacje jak najdokładniejszą.
4. Poinformować dyspozytora o ilości osób poszkodowanych.
Dyspozytor, może ponowić niektóre pytania, w celu potwierdzenia naszego zgłoszenia oraz poprosić nas o swój numer telefonu, ważne, by nie rozłączać się z dyspozytorem pierwszym, gdyż ponowne połączenie może sprawić, że będziemy musieli zaczynać zgłoszenie od samego początku. Operatorzy pracują w systemach 12-godzinnych, również w nocy. Jest to praca, która wymaga gotowości przez cały dyżur. Zdajemy sobie sprawę z powagi, jakie niesie za sobą taka praca, i to, jaka odpowiedzialność na Was spoczywa w momencie odebrania telefonu. Niech ludzie na niego dzwonią z rozwagą i tylko w wyraźnej konieczności oraz pełnym zrozumieniem i szacunkiem dla Waszego zawodu.
Jeśli natomiast szukacie koszulki lub bluzy na swój dyżur, zapraszamy do kontaktu z nami. Wykonamy dla Was projekt i przygotujemy ofertę, by praca również dla Was była wygodna i komfortowa, na wielogodzinnych dyżurach.